POUZE VELIKOST L
Kanadská značka Rocky Mountain kompletně přepracovala svůj drsný enduro bike Slayer...
Vysoké zdvihy, citlivé odpružení, ale přitom schopnost poprat se i s dlohými výjezdy na kopec, to jsou hlavní požadavky většiny enduro jezdců na svá enduro kola. Rocky Mountain má k jejich vývoji a testování opravdu ideální podmínky, vždyť jeho sídlo se nachází jen pár kilometrů od legendárních freeride tratí na North Shore a něco málo nad hoďku cesty od Whistleru.
Nový Slayer je nyní ještě ostřejším bikem. Někteří totiž letos používali na enduro nový Instinct ve speciální verzi BC edition s větším zdvihem vidlice. Nový Slayer však dostal novou geometrii, odolnější rám a také možnost upravovat výšku středu a sklon vidlice díky otočnému čtverečku, umožňujícímu laborovat hned se čtyřmi verzemi nastavení. A po právu se tak vrací na pozici nejdrsnějšího enduro biku v nabídce.
První Slayer vyrobil Rocky Mountain v roce 2001. Tehdy šlo samozřejmě o 26" bike. O osmnáct let později jsou tu v rámci poslední generace hned dvě varianty a to na 27,5" i 29" kolech a nejde při tom jen o jediný rám postavený univerzálně pro oba průměry kol, ale o dva rozdílné rámy s odlišnými geometriemi, rozvorem i délkou zadní stavby.
Oproti předchozí generaci se ale nezměnila jen geometrie, ale také kompletní design a tvar rámu. Tlumič se přestěhoval jinam a vše tak nyní odpovídá poslední designové linii Rocky Mountain, kterou tato značka drží napříč většinou svých celopér.
Geometrie
Progresívní geometrii je možné si individuálně přizpůsobit díky excentrickému elementoru nazvanému RIDE-4, jehož otáčením měníte uchycení tlumiče na hlavním vahadle a tím i hodnoty geometrie. Asi nejzásadnějším údajem je hlavový úhel, který osciluje mezi 63,8° až 64,8° a reach, který se pohybuje v rozmezí 419 až 503 mm.
Pro lepší a podrobnější představu přidkládáme podrobné tabulky geometrie obou verzí rámu.
Systém odpružení
Rocky Mountain v poslední době sází na klasické čtyřčepové odpružení a jinak tomu není ani u nového Slayeru. Konstruktéři ale zapracovali na kinematice a využili na maximum vlastností nových tlumičů. Podařilo se jim tak vylepšit jak citlivost odpružení i na menší nerovnosti, tak naopak odolnost odpružení vůči šlapání. Pro vysokozdvihové stroje pak přidali i na dalším důležitém parametru a tím je progresivita pružení v poslední části zdvihu.
Čtyřčepový systém odpruženi využívá nové vahadlo umístěné před sedlovou trubkou. Šikmo umístěný tlumič pracuje pod horní rámovkou a vpředu je uchycený na spojnici horní a dolní rámové trubky, která slouží současně jako zpevnění předního rámového trojúhelníku. Pod ním pak zůstalo dost místa i na košík a větší láhev.
Rám disponuje komplet vnitřním vedením kabeláže, která je navíc velice snadno servisovatelná. O přesmykačích vůbec neuvažujte a dobré je vědět také to, že u 27,5" rámu můžete osadit nanejvýš 36z. převodník a u 29" verze nanejvýš 34z. jednoplacku. Důvodem je potřeba široké zadní stavby tak, aby se do ní mohl s rezervou vejít až 2,6" plášť.
Na první pohled je zde specifická také ochrana a to jak samotné zadní stavby, tak spodní rámové trubky. V obou případech jde o hodně profilované gumové elementy, které na spodní rámovce v ploché podobě pokračují až k hlavové trubce.
Rám: SMOOTHWALL™ Carbon. Plně zapouzdřená ložiska. Press Fit středové složení. Vnitřní vedení kabelů. 2-Bolt ISCG05 Tabs. RIDE-4™ Nastavitelná geometrie. 29: 170mm zdvih / 27.5: 180mm zdvih. FORM™ Alloy zadní stavba
Vidlice: Fox 38 Float EVOL GRIP Performance Series | 27.5 = 180mm, 37mm Offset | 29 = 180mm, 44mm Offset
Zdvih vidlice: 27.5 - SM / MD: 180mm, 29 - MD / LG / XL: 170mm
Tlumič: Fox DHX2 Performance | Steel Spring | Sealed Bearing Eyelet | All Sizes = 230x65mm
Zdvih tlumiče: 27.5 - SM / MD: 180mm, 29 - MD / LG / XL: 170mm
Hlavové složení: FSA Orbit NO.57E
Představec: Rocky Mountain 35 AM | 40mm
Řídítka: Rocky Mountain AM 780mm
Gripy: Ergon GD1 EVO Lock On
Brzdy: Shimano SLX Trail 4 Piston
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano XT
Kliky: Race Face Aeffect Cinch | 27.5 = 34T | 29 = 32T
Středové složení: Shimano SM-BBMT500
Kazeta: Shimano SLX 10-51T
Řetěz: Shimano M6100
Přední náboj: Rocky Mountain Sealed Boost 15mm
Zadní náboj: DT Swiss 370 Boost 148mm
Špice: DT Swiss Champion 2.0
Ráfky: WTB ST i30 TCS 2.0 Tubeless / Bezdušová páska / bezdušové ventilky jsou součástí
Pláště: Přední: Maxxis Minion DHF 2.5 WT 3C MaxxGrip DD Tubeless Ready // Zadní: Maxxis Minion DHR II 2.4 WT 3C MaxxGrip DD Tubeless Ready
Sedlovka: Race Face Aeffect R Dropper 30.9mm | Shimano MT500 Remote | SM = 125mm | MD = 150mm | LG - XL = 175mm
Sedlo: WTB Volt Race 142